Safran Mutfakta-Ekmek Makinesi ve Ekmek

Cuma, Mart 03, 2006

Habeş Bazlaması

Türkiye’de yüzyıllardır yapılan geleneksel ekmeğimizdir “Bazlama”. Geçtiğimiz günlerde üzerinde çalıştığım bilimsel bir makale için internette dolaşırken karşıma tesadüfen bir sayfa çıktı ve resmen bazlama bana kendisini hatırlattı…:)) İki Türk bilimadamı arkadaşımızın (Sayın Arzu Basman ve Hamit Köksel), tahılların gıdalarda kullanımı üzerine dünya çapında çalışmalar yapan AACC International (American Association of Cereal Chemists) adlı kuruluşun çıkardığı Cereal Chemistry Journal’de yayınlanan “Properties and Composition of Turkish Flat Bread (Bazlama) Supplemented with Barley Flour and Wheat Bran” başlıklı makalelerinin Abstract (özet) bölümüydü karşılaştığım… Buğday kepeği ve arpa unu katkısı oranının bazlama hamuruna etkisini ele almışlardı çalışmalarında… Bazlama, bu denli ciddi bilimsel bir makalenin konusu olmuştu...Makalenin özet bölümüne şöyle bir göz attıktan sonra, gıda hazırlarken meydana gelen kimyasal süreçleri düşündüm, gerçekten de yemek yaparken hepimiz fark etmeden aslında bir kimyager gibi biraz tuz, biraz şeker, karbonat ve bunun gibi bir sürü şey ekliyoruz yemeklerimize, pastalarımıza…Üstüne bir de sevgimizi kattık mı harika iksirler, karışımlar hazırlamıyor muyuz yemek, kurabiye, ekmek vb. adı altında…

Sonra silah bulundu mertlik bozuldu misali epeydir ekmek makinemle ekmek yapmaya kendimi kaptırıp, bizimkileri bu bazlama tadından yoksun bıraktığımı fark ettim…O gün kafama koymuştum bugün yarın bazlama yapmayı...Fakat hiç hesapta yokken bizim klasik bazlama tarifini yapmak yine kısmet olmadı…Geçtiğimiz gün Worldly Recipes sitesinde dolaşırken Habeşistan mutfağına ait bir tarif olan “Ethiopian Flat Bread” (Habeş Bazlaması) tarifini okuyunca ve malzemeler de tanıdık olunca denemeye karar verdim. Sonuç mu? Bence harika bir bazlama ekmeği, yumuşacık, puf puf!… Yarın da hafta sonu, kahvaltıya çok yakışacaktır, demli bir çayla güzel gider… Sevgiyle kalın, iyi bir hafta sonu dilerim…

Safran

Malzemeler:

2,5 çay fincanı çavdar unu(ya da tam buğday unu)
2 çay fincanı normal un
1 yemek kaşığı esmer şeker
1 tatlı kaşığı tuz
1 tatlı kaşığı karbonat
1/2 tatlı kaşığı kabartma tozu
1 su bardağı ayran (1 yemek kaşığı yoğurt+1/2 su bardağı su ile hazırlanacak)
1 yumurta
1 tatlı kaşığı sıvı yağ

Yapılışı:
Tüm malzemeleri birbirine karıştırıp, hamuru 10 dakika dinlendirin. Teflon bir tavaya 1 tatlı kaşığı margarin koyup eritelim ve yağı tavaya dolaştıralım. Dinlenen hamurumuzdan 2 ceviz büyüklüğünde bezeler alıp, merdane ile inceltelim (yarım cm kalınlığında açalım) ve teflon tavada önlü arkalı pişirelim. Ara sıra teflon tavaya 1 çay kaşığı yağ ilave edelim...Pişen ve kabaran ekmeklerimizi sıcak sıcak soframıza götürelim, sıcacık çayımızla afiyetle yiyelim...:)

4 Comments:

Blogger evcilkedi said...

Çavdar unuyla hiç bazlama yapmamıştım Safran. Ekmeğini çok severim ama bazlamasını da mı denemeli ne? Buralarda da öyle bazlama, simit, lavaş vs çekiyor canım...Ellerine sağlık.Yine çok güzel olmuş.Sevgiler

3/03/2006 09:58:00 ÖS  
Blogger Safran said...

Tülincim, çavdar unuyla esmer şekerin birleşimi sayesinde hafif sütlü kahve renginde bazlamalar ortaya çıktı, alıştığımız gibi beyaz değil, ama bazlamada alıştığımız gibi yumuşacıklar...Mutlaka dene, biz çok sevdik, hafta sonu yiyemiyeceğiz ama çünkü benim küçük gelip gidip almış masanın üstünden gerisini de eşim yedi artık o resimdekilerin hiç birisi yok! :)) Çok öpüyorum, sevgiler...

Safran

3/03/2006 10:51:00 ÖS  
Blogger Sibel said...

Safran eline sağlık canım, ne güzel olmuş bazlamalar! Ben de böyle esmer seviyorum, hep beyaz un kullanıldığı için sevsem bile yemiyordum normalde.. En son ne zaman yedim sahi? Epey oldu sanırım:)

3/04/2006 04:03:00 ÖS  
Blogger Safran said...

Merhaba Sibelcim...Bence bu tarifle bazlamanın tadını anımsamak için tam zamanı :)Gerçekten çok hafif oluyor çavdar unuyla...Ayrıca Rüzgar Torbası tarifin için buradan tekrar teşekkür ederim, denedim harikaydı lezzeti.Görüşmek dileğiyle, sevgiler...

Safran

3/04/2006 04:21:00 ÖS  

Yorum Gönder

<< Home